5 jel melyből megtudhatod, hogy diszlexiás-e gyermeked!

diszlexia, a tanulási zavarok egyik megjelenési formája, melynél a gyermek olvasási és szövegértési problémákkal küzd. Sok képesség megfelelő együttes működése kell ahhoz, hogy elsajátíthassuk a helyes olvasás technikáját.

Szüksége van:

  • vizuális észlelésre: hogy meg tudjuk különböztetni az egyes betűket formai, alaki szempontból.
  • hallási differenciáló képességre: hogy meghalljuk az egyes hangok közti különbséget.
  • szerialitási /sorrendiségi/ képességre: hogy tudjuk milyen sorrendben követik egymást a betűk egy adott szón belül.
  • fonológiai /hangtani/ tudatosságra: hogy össze tudjuk kapcsolni a hangot a betűképpel.És még sorolhatnánk tovább, de szerintem ezek a legfontosabbak. Tehát láthatjuk, hogy mennyire bonyolult és összetett képességstruktúrára épít az olvasás elsajátítása. Ezért is nagyon fontos, hogy iskolaérett legyen a gyermek, mire első osztályba lép.

És még sorolhatnánk tovább, de szerintem ezek a

A fonológiai tudatosság 6 éves korra alakul ki. Ha enélkül a képesség nélkül kezdünk el a gyermeknek olvasást tanítani, akkor problémák merülhetnek fel a betűk összeolvasásánál, mely diszlexiához vezethet.

5 jel, melyből fellelhető, hogy diszlexia állhat a háttérben:

1. Nehezen tanul meg olvasni

Diszlexiaveszélyeztetett gyermek nem tudja megjegyezni az újonnan tanult betűket, vagy csak sok gyakorlás és ismétlés útján. Olvasási tempója lassú és hibás, melynek következménye, hogy nem tudja visszamondani az olvasott szöveg lényegét. Gyakran sorokat ugrik át és szavakat hagy ki olvasás közben. Ritmuszavar esetén szótagolási problémákkal küzdenek.

2. Betűket téveszt, felcserél

A diszlexiás gyermek nem képes különbséget tenni a betűk között. Ismertebbek közé tartozik a ’d-b’, ’l-j’, ’ty-gy’ és a ’b-p’ betűk cseréje mind olvasás, mind írás következtében. Fontos, hogy betűtanítás során az egymáshoz bármilyen módon is hasonlító betűket távol egymástól tanítsuk a gyermeknek, a Ranschburg-féle homogén gátlás elkerülése végett.

3. Nem érti amit olvas

Azok a gyermekek, akik diszlexia reedukációban részesülnek, azoknál gyakran előfordul, hogy a verbális memóriájuk, azaz a hallás utáni emlékezetük, szövegértésük gyenge, így nem tudják értelmezni, amit olvasnak. Viszont ha gyakoroltatjuk velük a Meixner-féle terápiában is alkalmazandó mondatszintézist, ahol szavakból kell értelmes mondatokat alkotni, akkor ez a képességük fejleszthető.

4. Téri irányokat téveszt

jobb és a bal irányának felismerési képessége nagyon fontos egy diszlexiás gyermeknél. Ha összekeverik ezt a két, alapvető irányt, akkor nehéz lesz elsajátítani a balról-jobbraföntről-lefele haladó olvasási stílust. Ez elengedhetetlen a helyes olvasás kialakulásánál.

5. Laterális dominancia kialakulatlansága

kezesség kérdése is alapvető fontosságú, főleg írásnál, hogy melyik kézben fogjuk a ceruzát. A diszlexiás gyermekek zöme diszgráfiával, írászavarral is küzd. A görcsös ceruzafogás csúnya írásképet eredményez, melynek következménye, hogy a gyermek nem tudja elolvasni a saját írását. Ez további problémákhoz vezethet a helyesírás és a szövegalkotás területén.

Mivel a diszgráfia szorosan összekapcsolódik a diszlexiával, így a következő cikkben arról lesz szó, hogy mely készségek, képességek gyengeségének köszönhető, hogy tüneteket produkál a gyermek.

Annáról:

Külföldön élő, magyar anyáknak segítek többnyelvű gyermekük magyar anyanyelvének megőrzésében.