Cikksorozatom előző részében szó volt a hangok kialakításának menetéről és a rögzítő sorokról, melyekre hoztam egy-egy példát. Most viszont tovább megyünk és megmutatom az ’S’ hang automatizálásának fortélyait.
Ha még nem olvastad Peti terápiájáról szóló előző két részt, azt az alábbi linkekre kattintva megteheted! Pösze terápia 1. rész; Pösze terápia 2. rész
Hangautomatizálás
Amint Peti ki tudta ejteni a vonat hangot (S) és szépen végig mondta a szó eleji helyzetű rögzítő sort, áttértem vele az automatizálásra. Persze a két gyakorlatot párhuzamosan végezzük, azzal a különbséggel, hogy mindig egyre nehezedő szavakat alkalmazunk. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amíg a rögzítősorok közül csak a szó eleji helyzetűt gyakoroltatjuk, addig nincs automatizálás se szótagokban, se szavakban. Ha áttérünk a szó végi helyzetű rögzítősor gyakorlásához, onnantól el lehet kezdeni ’S’ hanggal kezdődő szavakat mondani a gyermekkel. Tehát mindig a rögzítősorhoz igazítjuk az automatizálást.
A hangautomatizálás folyamán a gyermekben automatizálódik az adott hang szavakban, majd mondatokban, így hosszas és kitartó gyakorlás után a spontán beszédben sem fog gondot okozni. Hozzá kell szoktatni, mind a hallást, mind az artikulációs bázist (ajkakat, nyelvet, hangszalagokat), hogy a mi esetünkben az ’S’ hang éppen milyen hang előtt vagy után következik a szóban. Mindez azért fontos, hogy minél több lehetséges variációval megbarátkozzon a gyermek és ne legyenek neki ismeretlenek az új helyzetek.
Motoros differenciálás
Ha a gyermek több hangot is téveszt, akkor külön-külön begyakoroltatjuk a hangokat, majd pedig motoros differenciálással, a hangokat egymás után váltakoztatva, együtt gyakoroltatjuk. Például, ha a gyermek az ’S’ és az ’SZ’ hangot téveszti, akkor megkérhetjük, hogy mondja egymás után a két hangot felváltva, amíg meg nem tudja őket különböztetni egymástól biztosan. Majd áttérünk a szavakra, ahol ugyanúgy figyelünk a fonetikai helyzetre, hogy először a szó elején legyenek a hangok és így tovább.
Peti szemszögéből
Amikor már a gyermek elsajátítja a szavak és mondatok szintjén az adott hangot, akkor taníthatunk neki mondókákat, verseket vagy akár olvastathatunk vele szövegeket is, attól függ hány éves.
Peti esetében rövid szavakkal kezdtem az automatizálást. Egészen meglepődtem, hogy mennyire ügyes és gyorsan belejött. Ami viszont aggasztó, hogy hallás után még nem mindig tudja megkülönböztetni a hangokat. De ez a fejlesztés, mint minden terápia türelemjáték. A fejlődéshez idő kell.
Remélem tudtam gyakorlati példákkal alátámasztva, több információt nyújtani nektek a pösze terápiáról.