Esettanulmány cikksorozatom második részében megmutatom, hogy hogyan alakítottam ki Petinél a hangokat és milyen nehézségekbe ütköztem a hangrögzítés folyamán.
A 7 éves Peti, első terápiás foglalkozásának tapasztalatairól az első részben írtam. Ide kattintva elolvashatod miként fejlesztem Peti nyelvizomzatát!
Az előkészítő gyakorlatok után hallási differenciálási gyakorlatok jönnek. Nézzük meg, hogy hogyan is folyik ez!
Hallási differenciálást fejlesztő gyakorlatok
Mivel Petinek a sziszegő hangok problémásak és az SZ és S hangot cseréli a beszédében, így ezeknek a hangoknak az auditív hangképét kell kialakítani. Ilyenkor segítségként hívjuk a logopédiai hívóképeket. Az SZ hangnál a kígyó, az S hangnál a vonat képét. Majd izoláltan megszólaltatjuk a hangot. Az izoláltan itt azt jelenti, hogy önmagában megszólaltatjuk a hangot, nincs mellette más hang.
Petinek az a feladata, hogy annak a hangnak a hívóképére koppintson, amelyiket hallja. Ha S hangot ejtettem, akkor a vonat képére koppintson, ha viszont SZ hangot hallott, akkor a kígyó képére.
Abban az esetben, ha a gyermek nem téveszt, cserél hangokat egymással, de mégis rosszul ejti, akkor a helyes és a csúnya ejtését kell vele megkülönböztetnünk hallás alapján. Ilyenkor, ha tisztán hallja, akkor tapsol, ha csúnyán, akkor befogja a fülét – a megkülönböztetési jelekre bármit ki lehet találni, én ezt szoktam. –
Ha már izoláltan szépen meg tudja különböztetni a két hangot, akkor szótagokat különböztetünk meg vele a rögzítősorok hangtani sorrendje alapján. Fontos, hogy mindig ugyanabban a sorrendben végezzük a gyakorlatokat, mert így haladunk a könnyűtől a nehéz fele. Valamint a rögzítősor is úgy van kialakítva, ahogy könnyebb kialakítható a hang.
Ha már szóba került a rögzítősor, nézzük is meg, hogyan alakítjuk ki a hangot és hogyan rögzítjük azt!
Hangfejlesztés
Az előző lépésben, amikor a hangokat kellett megkülönböztetni Petinek, még nem kértem tőle, hogy szólaltassa meg a hangot. A hangmegszólaltatás a pösze terápia, hangfejlesztés részében történik. Itt figyelem meg, hogy hogyan tudja kiejteni a hangot.
– Kérlek Peti utánozd a vonat hangját!
– Si-hu-hu, si-hu-hu.
Ha a gyermek így tisztán ejti, akkor semmi teendőnk vele. Viszont ha azt mondja, hogy: -Szi-hu-hu. Akkor direkt fejlesztésben ki kell alakítani az S hangot.
Direkt hangfejlesztésnél beállítjuk a nyelv helyét, a fogsor állását és az ajkakat.
– Peti, kérlek csücsöríts!
– Formálj kanalat a nyelveddel és húzd be a szádba úgy, hogy a padlás felé nézzen a nyelvhegyed!
– A fogaidat ne szorítsd össze!
Miután sikerült megszólaltatni a hangot, elkezdhetjük rögzíteni, hogy szavakban is meg tudja majd később szólaltatni, különböző fonológiai helyzetben.
Hangrögzítés
A pösze terápia egyik legérdekesebb része a hangrögzítés szerintem. Én ezt a részét szeretem a legjobban. Itt is figyelni kell, hogy milyen sorrendben jönnek a rögzítősorok, mivel megkülönböztetünk 3 típusát: a hang szó eleji, szó végi és szó belseji helyzetben.
S hang rögzítősorai:
- szó eleji helyzetben: su-sü-so-sö-sa-sá-se-sé-si;
- szó végi helyzetben: us-üs-os-ös-as-ás-es-és-is;
- szó belseji helyzetben: usu-üsü-oso-ösö-asa-ásá-ese-ésé-isi.
Ugyanezt a sorrendet követjük a hangautomatizálásnál. A pösze terápia végső lépéséről a következő cikksorozat részében lesz szó. Azért szentelek neki egy teljes cikket, mivel a hang automatizálásához hozzátartozik a motoros hangdifferenciálás is, ahol a két tévesztett hangot gyakoroljuk egyszerre. A folyamatról bővebben a 3. részben olvashattok majd.
Remélem tetszik neked, hogy gyakorlatban is bemutatom a pösze terápia egyes lépéseit. Ha tetszett oszd meg! Add tovább, hátha másnak is hasznos lesz!