Pösze terápia 1. rész Esettanulmány Peti szemszögéből

Cikksorozatom első részében megtudhatod, hogy mik az első lépések egy terápiánál. Hogyan befolyásolja a kórelőzmény a további lépéseket, illetve mi a teendő egy beszédhiba fejlesztésekor.

Ebben a részben egy 7 éves kisfiú, Peti, első terápiás foglalkozásának menetét ismerhetitek meg. Megismerkedhettek első terápiás élményeimmel, hogy miként vizsgáltam meg Petit és hogyan fogadta a bemelegítő gyakorlatokat.

Anamnézis felvétel

Első alkalommal, mikor Petivel találkoztam, eldöntöttem, hogy megvizsgálom, mely hangjai hibásak. Az anyjával való elbeszélgetés során megtudtam, hogy 3 éves kora körül kezdett csak el beszélni.


Ide kattintva megtudhatod, hogy mikor ideális a beszéd megkezdése. Itt pedig elolvashatod, hogy mi a következménye, ha késve indul meg.


Ez az információ miben segít nekem? Mivel tudom, hogy milyen sorrendben jelentkeznek a beszédfejlődés egyes fázisai, azzal is tisztában vagyok, hogy hol tart a gyerek. Akinek megkésett beszédfejlődése van, előfordul, hogy makacs pöszesége lesz, vagy éppen minden hangja érintett, azaz centrális pösze.

Artikulációs vizsgálat

Attól függetlenül, hogy a szakértői véleményben leírták, hogy Petinek a sziszegő hangjai érintettek, szerettem volna meggyőződni róla saját magam is. Így tehát felcsaptam a logopédiai vizsgálatok kézikönyvét és elvégeztem belőle az artikulációs vizsgálatot.

A tesztben minden hangcsoportra és minden fonetikai helyzetben (szó elején, szó végén, szó belsejében és mássalhangzó torlódásban) fordulnak elő a szavak, melyeket képek segítségével kellett Petinek utánam mondania. A képmegnevezésekből egyértelműen kirajzolódott, hogy Petinek a sziszegő hangokkal (sz, s, c) van problémája.

Előkészítő gyakorlatok

Azáltal, hogy megtudtam, hogy pontosan mely hangok érintettek, bemelegítésként előkészítő gyakorlatokat csináltunk. Az előkészítő gyakorlatok az arc és a nyelv izmait erősítik, illetve a tüdőkapacitást növelve szívó- és fújógyakorlatokat végzünk.

Peti nagyon jól vette az akadályokat. A szívószállal szépen felszívta a vattakorongot. Viszont a nyelvgyakorlatoknál a kanálnyelv és az alsó fogmedri nyelvhintát még gyakorolnunk kell. De gondoltam elsőre elég, ha megismeri, hogy melyen gyakorlatok vannak.

Feltérképezés gyanánt csináltam vele egy hallási differenciálást. Kíváncsi voltam, hogy hallja-e a két hang közti különbséget. Csodák-csodájára, azzal nem volt semmi gond. Tehát ebben az esetben csak a nyelv izmait és a pontos helyét kell kialakítani, hogy tisztán és szépen szóljon az a kígyó hang.

Első alkalommal ennyit gondoltam csinálni Petivel, így is kellően elfáradt. Eleinte féltem, hogy nagyobb lesz a baj, mellyel feladja a leckét számomra, de most már tudom, hogy mivel állok szemben. Persze a fejlődési folyamat se megy egyik pillanatról a másikra, de minél kevesebb hangot kell kialakítani, annál látványosabb a javulás.


A cikksorozat második részében a direkt hangkialakításról és annak rögzítéséről lesz szó. Tartsatok velem!

Annáról:

Külföldön élő, magyar anyáknak segítek többnyelvű gyermekük magyar anyanyelvének megőrzésében.