A diszkalkulia olyan részképességzavar, melynek következtében a gyermek nem tudja teljesíteni az életkorának megfelelő szintű elvárásokat, így az eredmények és a követelmények között diszharmónia lép fel.
A diszkalkulia egy olyan szakterminológia, mely alatt számolási zavart, logikai gondolkodás zavarát értjük. Ide tartoznak azok a hétköznapban is alkalmazandó készségek, képességek melynek köszönhetően ki tudjuk számolni, hogy kijön-e a pénzből, amit venni szeretnénk?; mennyi a visszajáró?; hány perc múlva jön a busz? stb. … Tehát már ezeken a példákon keresztül is tapasztalhatjuk, hogy mekkora nehézségek adódhatnak már a mindennapi életben is, nem csak az iskolapadban.
Mi van, ha valaki diszkalkuliás?
Azok a tanulók, akik SNI besorolásúak és megkapták a BNO F81.2-es kódot, azok felmentést kapnak a matematika tantárgy értékelése alól. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem kell tanulniuk, figyelniük a tanórán, ez csak megkönnyíti az életüket.
Aki fel van mentve valamilyen tárgy értékelése alól logopédiai fejlesztésben részesül. Egy korábbi cikkemben írtam, hogy a szakvélemények leírják a fejlesztendő területeket, így a logopédusnak az a feladata, hogy azokat fejlessze a gyermeknél. Ha a kötelező felülvizsgálatnál, mely évente esedékes, úgy állapítják meg, hogy nem kell további fejlesztés a gyermeknek, akkor kikerül az SNI státuszból.
Hogyan állapítjuk meg?
A Szakértői és Rehabilitációs Bizottságnál az orvosi vizsgálaton kívül elvégeznek pszichológiai teszteket és pedagógiai/gyógypedagógiai teszteket.
Pszichológiai tesztek:
- WISC IV: intelligencia teszt
- Budapest-Binet: intelligencia teszt (óvodás korban)
- Snijders-Oomen: nonverbális intelligenciateszt, arra az esetre, ha a gyermek nem tudna beszélni.
Gyógypedagógiai tesztek:
- Frostig teszt: vizuális percepció
- Bender A/B: vizuomotoros koordináció
- Emberalak-ábrázolás: Goodenough
Kimondottan diszkalkulia diagnosztizálásra újonnan a Krajcsi Attila-féle Numerikus Feldolgozás és Számolási Teszt, valamint az Aritmetikai Képességek Kognitív Fejlődése Teszt bevezetését próbálják szorgalmazni.
Hogyan kezelhető?
A diszkalkulia terápia során kiemelkedő szerepet kap a kognitív (gondolkodási) funkciók fejlesztése. Első lépésként, mint a diszlexia és a diszgráfia terápiájánál is, képességfejlesztés folyik. Mielőtt elkezdjük a diszkalkulia reedukációt fontos, hogy kiépítsük az absztrakt gondolkodáshoz szükséges idegrendszeri pályákat.
Fejlesztendő képességek:
- Téri tájékozódás: saját testen, térben, síkban, időben (fontos a sorrend!)
- Gondolkodás, következtetési készség (absztrahálás)
- Szerialitás (sorrendiség)
Diszkalkulia reedukáció:
A fejlesztés célja az elvont gondolkodás és a globális mennyiség és számismeret. A gyermeknek meg kell tanulnia, hogy az egyes műveletek (kivonás, osztás) nem felcserélhetők. Valamint, hogy 5 dió, meg 5 alma az ugyanaz a mennyiség.
Tisztában kell lennie a mennyiségállandósággal, illetve tudnia kell összeegyeztetni a számnevet a hozzá tartozó számjeggyel. Viszont itt is fontos megemlíteni, hogy kerülendő a hasonló számok egyszerre tanítása, így elkerülhető, hogy a gyermek keverje őket (homogén gátlás). Továbbá figyelembe kell vennünk, hogy minden gyerek más, mindenkinek más a tanulási stílusa, így ennél a terápiás módszernél is alkalmaznunk kell a hármas asszociációt, azaz a vizuális, auditív és motoros megsegítés lehetőségét. Ezáltal minden gyerekhez eljut az információ, akármelyik típusba tartozik.