A diszkalkulia olyan részképességzavar, melynek következtében a gyermek nem tudja teljesíteni az életkorának megfelelő szintű elvárásokat, így az eredmények és a követelmények között diszharmónia lép fel.

A diszkalkulia egy olyan szakterminológia, mely alatt számolási zavart, logikai gondolkodás zavarát értjük. Ide tartoznak azok a hétköznapban is alkalmazandó készségek, képességek melynek köszönhetően ki tudjuk számolni, hogy kijön-e a pénzből, amit venni szeretnénk?; mennyi a visszajáró?; hány perc múlva jön a busz? stb. … Tehát már ezeken a példákon keresztül is tapasztalhatjuk, hogy mekkora nehézségek adódhatnak már a mindennapi életben is, nem csak az iskolapadban.

Mi van, ha valaki diszkalkuliás?

Azok a tanulók, akik SNI besorolásúak és megkapták a BNO F81.2-es kódot, azok felmentést kapnak a matematika tantárgy értékelése alól. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem kell tanulniuk, figyelniük a tanórán, ez csak megkönnyíti az életüket.

Aki fel van mentve valamilyen tárgy értékelése alól logopédiai fejlesztésben részesül. Egy korábbi cikkemben írtam, hogy a szakvélemények leírják a fejlesztendő területeket, így a logopédusnak az a feladata, hogy azokat fejlessze a gyermeknél. Ha a kötelező felülvizsgálatnál, mely évente esedékes, úgy állapítják meg, hogy nem kell további fejlesztés a gyermeknek, akkor kikerül az SNI státuszból.

Hogyan állapítjuk meg?

A Szakértői és Rehabilitációs Bizottságnál az orvosi vizsgálaton kívül elvégeznek pszichológiai teszteket és pedagógiai/gyógypedagógiai teszteket.

Pszichológiai tesztek:

Gyógypedagógiai tesztek:

Kimondottan diszkalkulia diagnosztizálásra újonnan a Krajcsi Attila-féle Numerikus Feldolgozás és Számolási Teszt, valamint az Aritmetikai Képességek Kognitív Fejlődése Teszt bevezetését próbálják szorgalmazni.

Hogyan kezelhető?

A diszkalkulia terápia során kiemelkedő szerepet kap a kognitív (gondolkodási) funkciók fejlesztése. Első lépésként, mint a diszlexia és a diszgráfia terápiájánál is, képességfejlesztés folyik. Mielőtt elkezdjük a diszkalkulia reedukációt fontos, hogy kiépítsük az absztrakt gondolkodáshoz szükséges idegrendszeri pályákat.

Fejlesztendő képességek:

  1. Téri tájékozódás: saját testen, térben, síkban, időben (fontos a sorrend!)
  2. Gondolkodás, következtetési készség (absztrahálás)
  3. Szerialitás (sorrendiség)

Diszkalkulia reedukáció:

A fejlesztés célja az elvont gondolkodás és a globális mennyiség és számismeret. A gyermeknek meg kell tanulnia, hogy az egyes műveletek (kivonás, osztás) nem felcserélhetők. Valamint, hogy 5 dió, meg 5 alma az ugyanaz a mennyiség.

Tisztában kell lennie a mennyiségállandósággal, illetve tudnia kell összeegyeztetni a számnevet a hozzá tartozó számjeggyel. Viszont itt is fontos megemlíteni, hogy kerülendő a hasonló számok egyszerre tanítása, így elkerülhető, hogy a gyermek keverje őket (homogén gátlás). Továbbá figyelembe kell vennünk, hogy minden gyerek más, mindenkinek más a tanulási stílusa, így ennél a terápiás módszernél is alkalmaznunk kell a hármas asszociációt, azaz a vizuálisauditív és motoros megsegítés lehetőségét. Ezáltal minden gyerekhez eljut az információ, akármelyik típusba tartozik.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük