diszgráfia a köznyelvben írászavart takar, de ez jóval több annál. Aki olvasásban téveszti a betűket, nagy valószínűséggel írásban is fogja.

A tanulási zavarok körébe tartozó diszlexia tüneteinek egy része megegyezik a diszgráfia tüneteivel, oly módon, hogy mindkét problémakörnél előfordulnak betű cserék, lassú tempó és figyelmetlenségből adódó tévesztések, kihagyások. Így elmondható, hogy a diszgráfia és a diszlexia, az esetek zömében, együtt van jelen.

A diszgráfia, mint minden tanulási probléma, részképességzavar. Ez azt jelenti, hogy az adott cselekvéshez, a diszgráfia esetén az íráshoz, szükséges készségek, képességek nem fejlődtek ki megfelelően, így diszfunkció lép fel.

Nézzük meg, mely képességek zavara okozhat diszgráfiát!


Kíváncsi vagy milyen képességekre van szükség az olvasáshoz? Hogyan alakul ki a diszlexia? Bővebb információért kattints ide!


Meixner Ildikó által kidolgozott reedukációs módszer szerint a terápiában az első lépés mindig a képességfejlesztés. Ezért is fontos, hogy tisztában legyünk, hogy mit tud a gyermek.

Meixner módszer

Alapelvei közé tartozik a fokozatosság, a hármas asszociáció elve és a homogén gátlás elkerülése. Mindent amit tanítunk a gyermeknek azt úgy kell véghez vinni, hogy vizuálisan, auditívan és motorosan is meg kell erősíteni.

Például, ha a betűket tanítjuk a gyermeknek, akkor a táblára felírva vizuálisan szemléltetjük, kimondatjuk a betűképhez tartozó hangot, így auditívan, hallás után is rögzítjük. Majd átrajzolva vagy óriási méretben leírva lejáratjuk a gyermekkel, így mozgásos, motoros formában is bevésődik az adott betű képe.

Fontos, hogy a hasonló betűket időben egymástól távol tanítjuk, elkerülve ezzel a homogén gátlást, azaz a betűk hasonlóságából adódó tévesztést. Ezt alkalmazzuk a pösze terápiában is, amikor egy hangot alakítunk ki.

Az olvasás-írás tanításánál kiemelkedő hangsúlyt kap a módszer, mely lehet írva olvasás és késleltetett írástanítás.

Ebben az esetben egyszerre tanulják meg a gyerekek a betűt olvasni és írni mind a 4 (kis- és nagybetűk, írott és nyomtatott) formában. Ez azért nem előnyös, mert nagyobb a valószínűsége a betűcserének, illetve nincs meg egy előzetes tudása a gyermeknek a betű alakjáról ahhoz, hogy egyből le tudja írni.

Ez esetben a gyermek előbb tanulja meg olvasni a betű első alakját, például a kis nyomtatott betűt, majd ha már ismer 4-5 betűt, akkor kezdjük el íratni. Addig csak íráselőkészítés folyik.

Íráselőkészítés

Ehhez a szakaszhoz tartozik a készségfejlesztés, melynél nagy hangsúlyt kap a finommotorika fejlesztése gyurmázással, festéssel, színezéssel és a helyes ceruzafogás kialakításával.

Ha már a gyermek megfelelően fogja a ceruzát, akkor különböző vonalközökbe lehet íratni az egyes betűelemeket. A betűelemek azok a formák, melyek minden egyes betű leírásához kellenek. Azok a mozdulatok, melyek elengedhetetlenek egy betű leírásához.

Például a fecske vonal, mely az ’f ’betű leírásához kell.

Reedukáció

Miután a gyermek tudja a betűelemeket biztosan alkalmazni, akkor térhetünk át a betűk írására, addig csak olvastatni tanítjuk. Ha a gyermek betűket cserél vagy téveszt, akkor is újból meg kell tanítani neki a két tévesztett betűt és felhívni a figyelmét a különbségekre.

Például, hogy a ’b ’ hasa jobbra néz, a ’d ’ hasa balra néz

Persze ehhez szükséges a téri irányok ismerete, de mivel minden terápiát készség fejlesztéssel kezdünk, ezért mire ide jut a gyermek, már meg kell tudnia különböztetni a jobb és a bal irányát.

Addig-addig gyakoroltatjuk külön-külön az egyes betűket, amíg kiválóan nem megy. Majd ha mindkettőt magabiztosan tudja olvasni és írni is, akkor jöhet a differenciálás. A differenciálásnál a gyermek által kevert két betűt egyszerre szerepeltetjük a feladatokban, hogy idővel felismerje a különbséget. Eleinte biztos vagyok benne, hogy téveszteni fogja, de idővel rááll az agy, hogy különválassza.

Remélem, hogy az eddigi információk hasznosak voltak, mind a diszgráfiáról, mind a diszlexiáról. Ha még nem olvastad a diszlexia 5 jelét, akkor ide kattintva megteheted!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük